Intohimosta alaan – Palveluvastaava Mika toimii sisäilmakoordinaattoreiden tukena

Haastattelimme Mikaa, sillä halusimme tietää, miksi hän tekee tätä työtä ja mikä tässä työssä on tärkeää. Mikan haastattelusta käy ilmi se tunteenpalo, jolla koko Sisäilmalähetin porukka työtään tekee. Lue mielenkiintoinen haastattelu sekä katso alta vielä video, jossa Mika kertoo lisää palveluvastaavan työstään.

Mika Heino aloitti Sisäilmalähetin palveluksessa jo vuonna 2007, aivan yrityksen alkuvaiheessa. ”Tunsin Janin (Sisäilmalähetti Oy:n perustajan) jo ennestään, ja tiesin että meitä yhdistää samanlainen arvomaailma. Ihmisiä pitää kohdella reilusti, eikä myyntityötä voi tehdä vain euronkuvat silmissä vilisten. Tärkeää on, että tuotteesta on asiakkaalle oikeasti hyötyä”, Mika tiivistää. Kun Jani kiinnostui sisäilma-asioista, oli Mikan helppo lähteä mukaan yritykseen. ”Itselläni on ollut vaikea krooninen astma lapsesta asti, joten tiedän, miten tärkeässä roolissa puhdas sisäilma ja työympäristö voi olla.”

Väliaikaista suojaamispalvelua tuotetaan kohteisiin, joissa on jo todettu tai epäillään rakennuksesta johtuvaa sisäilmaongelmia. Suojaamispalvelun tavoitteena on mahdollistaa puhtaampi sisäilma kiinteistössä työskenteleville ihmisille siihen saakka, kunnes korjaustoimenpiteet saadaan tehtyä tai uudet tilat valmistuvat.

Sisäilmalähetin toiminnan keskiössä on alusta saakka ollut ihminen, ei tekniikka tai ilmanpuhdistin

”Toki ilmanpuhdistimemme ovat huippuluokan sveitsiläisiä laatutuotteita, jotka on myös testattu toimestamme VTT:llä. Haluamme tietää, että laitteet tekevät sen, mitä valmistaja lupaa. Laite on kuitenkin vain osa suojaamispalvelua. Tärkeässä osassa on laitteiden ylläpito, ajantasaiset huollot, sekä onnistunut viestintä tilankäyttäjille.

Keskitymme paljon vuorovaikutuksen kehittämiseen. Haluamme, että sisäilmakoordinaattorimme ovat asiantuntijoita, joita on helppo lähestyä ja jotka osaavat kertoa huolestuneille tilankäyttäjille, mistä suojaamispalvelussa on kyse. Tästä syystä käytämme myös ulkopuolisia oman alamme huippukouluttajia ja asiantuntijoita henkilökuntamme kouluttamisen tukena. Olen myös todella ylpeä toiminnanohjausjärjestelmästämme, josta näkee jokaisen laitteen ajantasaisen sijainnin sekä tehdyt toimenpiteet ja historian. Järjestelmä myös kertoo, milloin seuraava huolto pitää tehdä ja näin kokonaisuus ja laitteemme ovat aina priimakunnossa”, Mika kertoo.

”Koordinaattorimme ovat huipputyyppejä, sitoutuneita ammattilaisia viimeisen päälle”

Palveluvastaavana Mika varmistaa, että palvelun laatu on valtakunnallisesti samalla tasolla. ”Sisäilmakoordinaattorimme tekevät työtä eri puolilla Suomea, joten on tärkeää pitää yhteyttä ja varmistaa, että kaikki asiakkaamme saavat yhtä laadukasta palvelua. Koordinaattorimme ovat huipputyyppejä, sitoutuneita ammattilaisia viimeisen päälle. Työni onkin lähinnä olla apuna, mahdollistaa vuoropuhelua esimerkiksi tapaamisia järjestämällä ja koordinoida valmennuksia, perehdytyksiä sekä ulkopuolisia koulutuksia.

Ohjausryhmään tuon kentän toiveita ja ajatuksia, jotta ne otetaan huomioon myös palvelun kehittämisessä. Työpäivät ovatkin hyvin vaihtelevia. Tänään aloitin varastolta, jossa autoin laitteiden huollossa isomman tilauksen tullessa. Samalla neuvottelin logistiikkayhtiömme edustajien kanssa siitä, miten varmistamme toimitukset koordinaattoreille ajallaan. Iltapäivällä suunnittelinkin jo materiaalia palvelumme esittelystä, lisäksi olemme palvelukokemuksen johtajan Marian kanssa tuottamassa materiaalia myös kuntien kilpailutuksista vastaaville hankintayksiköille. Huomenna olen suuntaamassa Lappeenrantaan yhdessä uuden koordinaattorimme Mikon kanssa, luvassa on perehdytyspäivä. Ja seuraavana päivänä onkin vuorossa asiakastapaamisia” kertoo Mika.

”Kyllästymään ei pääse, työn vaihtelevuus on iso plussa, pelkästään työpöydän takana istumiseen minusta ei olisi”

Mikaa kuunnellessa ei voi olla välittymättä se tinkimättömyys, jolla hän alaan suhtautuu. ”Rehellisyys, ja se että asiat tehdään hyvin kerralla, on minulle tärkeää. Itsekin perheellisenä ihmisenä arvostan sitä, että kouluissa käytetty suojaamispalvelu on oikeasti laadukasta, eikä valintaperusteena saisi olla hinta. Me teemme tätä koko sydämellä, joten välillä harmittaa, kun joku vertailee vain kyseenalaisia todistuksia ja hintaa. ”

Mika on myös yksi Sisäilmalähetin omistavan emoyhtiön Sandbox Oy:n omistajista, mutta ei halua istua johtajapöydän takana. ”Koen, että parhaiten teen oman osani olemalla kentällä, ja auttaessani siellä parhaani mukaan.” Työpaikkana Sisäilmalähetti Oy onkin monella tapaa poikkeuksellinen. ”Meillä ei ole johtoryhmää, ja pyrimme aina saamaan kaikkien mielipiteen kuuluviin. Panostamme paljon vuorovaikutukseen paitsi asiakkaiden kanssa, myös työntekijöiden välillä.

Jokaiselle työntekijälle esimerkiksi tehdään vuorovaikutustapaa kuvaava DISC -profiili, mikä on säännöllisesti käytössä vuorovaikutuksen kehityksessä. Tämä auttaa oppimaan itsestään ja näkemään miten joku toinen mahdollisesti reagoi erilaisiin viestinnän tapoihin. Yhteisissä kokouksissa kehitämme omaa tapaamme viestiä ja lisäksi työnohjausta on saatavilla jokaiselle työntekijälle. Siksi omakin roolini on ennen kaikkea olla tukena ja tavallaan valmentajana.”

Valmentajasta puheen ollen – Mikaa ei voi esitellä mainitsematta samalla myös urheilua. ”Liikunta on minulle elintärkeää, tapa päästä eroon työasioista, pitää terveydestäni huolta ja viettää laadukasta vapaa-aikaa”, Mika toteaa. Mikan löytääkin aika usein kuntosalilta, uimahallista tai lenkkipolulta, mutta mahtuu iltoihin perheen kanssa vietettyä laatuaikaa monien yhteisten harrastusten parista. Eikä mene tämäkään keskustelu ilman Mikan tunnusmerkkiä, iskevää mietelausetta tai lainausta.

Tiivistätkö Mika vielä tämän haastattelun?

Jokainen pääsee yksin kovaa, mutta yhdessä päästään pidemmälle”, heittää Mika ja päättää haastattelun hersyvään nauruunsa.

Tutustu myös sisäilmakoordinaattoreiden työhön.