Kaunialan sairaalan piha

Kaunialan sairaalalla säästyy aikaa ja rahaa, kun sisäilmahaasteisiin reagoidaan nopeasti

Kaunialan sairaalan talous- ja hallintojohtaja Markku Kiuru uskoo, että Kaunialan sairaalan tulevaisuus on hyvä. Kiuru on nähnyt yli 12-vuotisella urallaan sairaalan muutoksen ja kehityksen. Oman haasteensa on tuonut sairaala-alueen rakennuskannan ikä. Vanhin rakennus on valmistunut vuonna 1910 hienostokylpyläksi, josta myöhemmin 40-luvulla tehtiin sotainvalidien hoito- ja kuntoutuslaitos. Sittemmin rakennuskanta on kasvanut ja alue laajentunut.

Vanha sotavammasairaala on vuosien varrella saanut uuden omistajan ja sen toimintoja on muokattu aikaansa sopivaksi. Nyt sairaalalla on yli 200 asiakaspaikkaa, mm. tehostetun asumispalvelun muodossa ja reilut 250 työntekijää pitämässä rattaat pyörimässä.

Haasteena eri ikäiset rakennukset ja nopeasti kehittyvät tilanteet

Kaunialan sairaalan rakennuskantaa on pidetty yllä suunniteltujen korjausten sekä remonttien avulla. Osa iäkkään rakennuskannan remonteista on tiedetty jo hyvissä ajoin, mutta osa korjauksista tulee kuitenkin yllätyksinä, esimerkiksi yllättävinä paikallisina vaurioina.

Markku Kiuru kuuli ensimmäisen kerran Sisäilmalähetistä reilut kymmenen vuotta sitten, kun Vantaan kaupungilta suositeltiin Sisäilmalähetin palveluja sisäilman puhdistamiseksi, väliaikaisiin tarpeisiin.

Pian kävi selväksi, että Sisäilmalähettien Väliaikaisen suojaamisen -palvelu vastasi Kiurun ja sairaalan tarpeeseen erinomaisesti. Palvelun avulla tiloissa, joissa oli todettu ongelmia sisäilman kanssa, voitiin jatkaa oleskelua siihen saakka, että kaavailtu remontti saatiin aloitettua. Jokainen tyhjänä seisova, remonttia odottava huone on turha menoerä sairaalalle, joten toiminnan jatkuminen on helpotus sekä potilaille, henkilökunnalle että sairaalalle.

Nopeaa ja tarpeisiin muuntuvaa palvelua

Kiuru kiittelee Sisäilmalähetin palvelun muuntuvuutta. Joustavat sopimusajat mahdollistavat palvelun käyttöönoton matalalla kynnyksellä, mahdollistaen näin nopean reagoinnin ja puhtaamman ympäristön työskentelylle. Palvelun näkyvin osa tiloissa on ilmanpuhdistimet, jotka tuodaan, viedään ja huolletaan ajallaan. Kiurulla on käytössä myös Sisäilmalähetin Extranet-järjestelmä, josta hän voi halutessaan käydä katsomassa sopimusten tiedot, tarkistaa huoltojen täsmällisyyden tai halutessaan pyytää sopimuksen uusintaa tai yhteydenottoa. Kiuru kuitenkin huomauttaa, että ei paljon Extranettiä tarvitse, koska oma sisäilmakoordinaattori on niin nopeasti langanpäässäkin ja asiat hoituvat ripeästi myös puhelimitse.

Sisäilmalähetin palveluissa huomioidun avoimen viestinnän ja erilaisten tiedotteiden ja www-sivustojen ansioista on Kiurulle saapuneet yhteydenotot vähentyneet. Uusiin sisäilmailmoituksiin tartutaan heillä nopeasti ja jos todetaan, että ilmoituksen juurisyytä ei saada heti kuntoon ja olosuhteita tulee parantaa, niin silloin Sisäilmalähetti saa heti yhteydenoton. Palvelu vähentää myös huollon töitä, sillä tilat saadaan pidettyä käytössä aivan remontin aloitukseen saakka, eikä väistötiloja tarvitse koittaa etsiä. Ne olisivatkin yleensä huonompi ratkaisu kuin alkuperäiset käyttötarkoitukseensa tehdyt tilat.

Lämmin suositus

Kiuru suosittelee Sisäilmalähetin palveluita alasta riippumatta väliaikaiseen ja akuuttiin ilman puhdistamisen tarpeisiin tilassa kuin tilassa. Sisäilmalähetin kalusto taipuu isoihin ja pieniin tiloihin vaivattomasti ja Kiuru ilokseen toteaa, että: ”Aina on palvelusta ollut apua.”

 

Markku Kiuru

 

Artikkeliin haastateltiin Kaunialan sairaalan talous- ja hallintojohtajaa Markku Kiurua 24.2.2021.

 

Tarvitsetko apua ilmanpuhdistimen valintaan tai luotettavan palvelun tarjoajan valintaan? Katso asiantuntijan vinkit aiheesta täältä.